« Ik werk aan wat ik weet, maar vooral aan wat ik niet weet.
Het is een documentairevoorstelling in “IK”, die het traject van Consolate reconstrueert — van het kleine huis op de Burundese heuvels tot de dood van haar familie in de moerassen, tot aan de luchthaven van ZAVENTEM.
Het is een documentairevoorstelling in “IK” die de reis van Consolate volgt, van Brussel naar Kiremba, van Kiremba naar Brussel.
ICIRORI is een innerlijke reis, gevoed door zowel intiem als documentair werk.
ICIRORI is een wedergeboorte, een hoop die bevestigt dat het nooit te laat is.
Het is ook een noodzaak — de noodzaak om mensen te ontmoeten die mijn verhaal delen.
Wetende dat we met velen waren, kinderen die hetzelfde lot deelden, lijkt het mij essentieel om onze verhalen te delen zodat ze één worden en onze kreten van woede te vermenigvuldigen.
Het is ook een urgentie — om deze misdaad bekend te maken over de grenzen heen. Mensenhandel is helaas nog steeds niet zeldzaam, ook vandaag niet.
Het is dus van groot belang om gerechtigheid te brengen aan ons — de gestolen kinderen — en aan onze biologische families, zodat we ons leven waardig kunnen terugnemen. »
ICIRORI ontvouwt zich als een reeks multidisciplinaire creaties, installaties, performances, ontmoetingsruimtes...
In dit hoofdstuk, ICIRORI, deelt Consolate deze nieuwe herinnering die ontstaat uit een terugkeer, 28 jaar later. Een immersieve performance in een hybride en evoluerend formaat die uitnodigt tot menselijk delen — tot een “wij”.
Vertrekkend vanuit de noodzaak om haar persoonlijke verhaal als illegaal geadopteerd kind te onderzoeken, neemt Consolate ons mee in haar intieme wereld via geluiden, geuren en beelden. Ze deelt haar herinneringen om ons zintuiglijk geheugen in vraag te stellen en toont en laat vergelijkbare levensverhalen horen. Documenten die ons onderdompelen in de thema’s rond transnationale adoptie en postkoloniale vraagstukken.
Verdeling
Concept, tekst, tekeningen en spel: Consolate
Dramaturgie en externe blik: Lara Ceulemans
Videodocumentaire: Gaspard Audouin
Geluidscreatie: Gaspard Dadelsen
Scenografie: Micha Morasse
Lichtontwerp / Videoregie / Algemene regie / Ondertiteling: Collectief la CLaM (Charlotte Persoons, Lou Van Egmond, Margaux Fontaine)
Pedagogie – Onderzoek m.b.t. Burundi: Annabelle Giudice
Fotografie: Mathis Bois
Lichaam en externe blik: Sophie Guisset
Mastering: Jean-Noël Boisé
Co-productie
Théâtre National de Bruxelles (Brussel, België)
Maison de la Culture de Tournai / Maison de Création (Doornik, België)
Théâtre National de Liège (Luik, België)
Latitudes Contemporaines (Rijsel, Frankrijk)
Verspreidingspartners
MARS, Mons Arts de la Scène (Bergen, België) / Festival Latitudes Contemporaines (Rijsel, FR)
ICIRORI kreeg steun van het Frans Nationaal Bureau voor Artistieke Verspreiding in het kader van de oproep “écrans vivants”, en van de Maison de la Musique Contemporaine in het kader van haar steun aan multidisciplinaire creatie.
ICIRORI is een installatie-performance waarvan de eerste fasen werden ontwikkeld met steun van Théâtre de la Bellone en Théâtre des Tanneurs.