Skip to main content
Mater Museum

Nadat hij met een monumentaal schilderwerk zijn stempel drukte op het uitzicht van de Botanique, maakt Vincent Glowinski (aka Bonom) zich dit jaar meester van het Museum met een stoet fascinerende schepsels, afkomstig uit een andere tijd.

De kunstenaar heeft al enkele jaren een bijzondere, terugkerende band met de Botanique. Het begon met de installatie van een van zijn reusachtige skeletten in het Grand Salon naar aanleiding van het festival van de Nachten 2012, en, meteen daarna, de schildering van een wild bos op de muren van de Rotonde, die zich twee jaar later uitbreidt in de hele serres.

Met Mater Museum verandert Vincent Glowinski het Museum in een gebied voor binnenhuisarcheologie. Zijn beenderen, fossielen en andere primitieve vormen, die uit een museum voor natuurwetenschappen lijken te zijn ontsnapt, stellen het begrip ‘oorsprong’ in vraag. Op heel natuurlijke wijze keert hij terug naar zijn eigen oorsprong door de moederfiguur te aanroepen. De werken van zijn moeder, Agnès Debizet, vermengen zich met zijn eigen beelden, in een onderdompelende en verwarrende enscenering.

Picture ©Guy Kokken

De tentoonstelling wordt zo het toneel van een ouder-kindverhouding waarin ongewone voorwerpen, prehistorische overblijfselen, sporen en herinneringen zich opstapelen en zich verstrengelen.

Aanvankelijk stond de kunstenaar bekend onder zijn alias Bonom, een briljante street artist waarvan talloze gevels in Brussel, et niet de eerste de beste, nog de sporen dragen. Vervolgens trad hij beetje bij beetje uit de anonimiteit en is het actiegebied van Vincent Glowinski aanzienlijk uitgebreid. Officiële bestellingen, beelden, performances, dans, … Deze zeer productieve en veelzijdige kunstenaar is zowel te zien op de muren van Mons 2015 als op de planken van het Théâtre National.

Hij was onder andere te zien op de tentoonstelling van het Musée d’Ixelles in 2011, gewijd aan de Brusselse street art. In 2013 wijdde het ISELP de tentoonstelling Le singe boîteux aan het hem en zijn acoliet, de fotograaf Ian Dykmans. Zijn light painting-performances, Human brush en Méduses, in samenwerking met de IT-ontwikkelaar en kunstenaar Jean-François Roversi, worden regelmatig vertoond in België en in het buitenland.

Foto ©Studio Fiftyfifty

Foto ©Guy Kokken

Exposition présentée au Botanique à Bruxelles du 25 février au 17 avril 2016.
Sculptures en grès et dessins sur feuillets de céramique : Agnès Debizet.
Sculptures en cuir parchemin, dessins à l’encre et peinture sur tulle : Vincent Glowinski.
Lumières : Davy Deschepper
Production : Le Botanique
Production associée : Entropie production
www.agnesdebizet.fr

Video from Museum Nigth Fever film by Destel heide

Museum Night Fever 2016@Botanique - aftermovie from Destelheide on Vimeo.

http://www.vincentglowinski.com/fr/59/mater-museum

Contact

General manager
Pierre-Laurent Boudet
pierlo.boudet (at) entropieproduction.be
+32 484 650 830
Administrative manager
Stéphanie Bouteille
admin (at) entropieproduction.be
+32 491 07 20 76
Production manager
Thomas Frabolot
prod (at) entropieproduction.be
Webmaster
Abel Poucet

Entropie Production is supported by Ministry of Culture of Fédération Wallonie Bruxelles, Wallonie Bruxelles International and the Commission communautaire française (Cocof).

Bureau: P.A.C.O. (Pôle d’Accompagnement Collaboratif et Ouvert) - 17 Manchesterstraat 1080 Sint-Jans-Molenbeek


Subscribe

* indicates required

Intuit Mailchimp